בדיקת חשבונות מוגבלים

בדיקת חשבונות מוגבלים

הגבלה על חשבון בנק בישראל יוצרת אי נוחות רבה לפרט, אך חשובה מאוד מבחינה אזרחית, מסחרית ועסקית. מקובל להניח כי מי שחשבונו מוגבל עשוי להתקשות בהחזרי הלוואות או בקיום התחייבות כספית אחרת. בעל חשבון מוגבל בעצמו, סובל מהרבה מאוד מגבלות, בפעילותו הבנקאית. המגבלות בכפוף לחוק שיקים חוזרים וכן בשל שיקול הדעת המסחרי שניתן בידי הבנקים בארץ. נסביר כיצד ניתן לבצע בדיקת חשבונות מוגבלים ומהי המשמעות של הדבר וכן מה אפשר לעשות אם חשבונכם הוגבל.

הקשר בין הגבלת חשבון לשיקים

סיבה מרכזית, גם אם לא היחידה להטלת הגבלה על חשבון הינה החזרה של שיקים מסיבה מהותית. כלומר, מסיבה של חוסר כיסוי בחשבון (ולא, למשל, תאריך שגוי או חתימה לקויה). סיבות נוספות להגבלה, עליהן לא נפרט כאן הן הליכי גבייה בהוצאה לפועל, כינוס נכסים ועוד.

באם הוחזרו בתוך שנה או פחות, 10 שיקים מאותו החשבון, החשבון יוגדר כמוגבל. בהמשך נסביר איך אפשר לבדוק האם חשבונות מסוימים הם מוגבלים אך ראשית, כמה מילים על זכויות הלקוח. על פי חוק, עוד בטרם הוטלה הגבלה על חשבון בנק כזה או אחר, מחויב הבנק לדווח ללקוח. בהינתן חמישה שיקים שחזרו, הבנק שולח התראה על סכנה להגבלה. זהו סימן ללקוח כי באם יחזרו עוד 5 שיקים, החשבון יוגבל. לאחר שהוטלה הגבלה, היא תהיה בתוקף למשך כשנה. אם הוטלה הגבלה בדרגה חמורה יותר (הגבלה חמורה), תוקפה ארוך יותר וגם מקיף יותר. כל חשבונות הלקוח יוגבלו לשנתיים.חשבונות מוגבלים

בדיקת חשבונות מוגבלים באינטרנט

גופים עסקיים עשויים לקבל מידע על קיומם של חשבונות מוגבלים, באמצעות לשכות אשראי. אלא הן חברות שמקבלות מידע על ידי בנק ישראל וגופים נוספים, ורשאיות למכור אותו לחברות או גופים (בתור מידע תומך החלטה). יחד עם זאת, לציבור הרחב שרוצה לדעת האם לקבל שיקים מאדם או מחברה, עומד מקור מידע אחר. ניתן באתר האינטרנט של בנק ישראל לאתר מידע לגבי מוגבלים.

כל מה שצריך לעשות הוא להיכנס לאתר הבנק. במנוע החיפוש, העתיקו את מספר החשבון של מי שמסר לכם את השיק. אין צורך במספר תעודת זהות, מפני שזה לא רלוונטי. במידה ובעל החשבון הינו מוגבל, תיראו לכך חיווי במקום. הערה חשובה מאוד – לקוח מוגבל איננו בהכרח מנוע מפעילות בשיקים. כלומר, אם קיבלתם שיק מאדם או חברה שיש להם הגבלה בחשבון אחר, לא תוכלו לדעת זאת. רק מי שהוגדר כ"מוגבל חמור" יופיע חיווי על הגבלה בכל חשבונות הבנק שלו. ההגבלה, במקרה זה, תהיה לפי מספר זהות (או מספר חברה, ח.פ). מכיוון שכל הגבלה הינה מוגבלת בזמן, תוכלו לראות גם מתי ההגבלה צפויה להסתיים. 

ראיתי שחשבוני הוגבל, יש מה לעשות?

אם נכנסתם לאתר של בנק ישראל ומצאתם כי הוטלה הגבלה על חשבונכם, עומדות לפניכם כמה אפשרויות. ראשית, אם הבנק שלכם לא הודיע לכם על כי חשבונכם עומד להיות מוגבל, יש כאן תקלה. ניתן לפנות לבנק לבירור הנושא. במידה ואתם סבורים כי הבנק ביצע טעות, הוחזרו שיקים שלא כדין או שלא כובדו שיקים למרות קיום יתרה, ניתן לא רק לפנות לבנק אלא אף לפנות לבית המשפט. בנק ישראל איננו מוחק הגבלות מהחשבון והטיפול נעשה מול הבנק שלכם או ברמה המשפטית.

באם חשבונכם הוגבל, כדאי לפעול כמה שיותר מהר. פניה לייעוץ לעו"ד סמוך ככל הניתן למועד ההגבלה מאפשרת הסרת ההגבלה אפילו בתוך 24 שעות מהגשת התיק.

 

מאמרים נוספים

תפריט נגישות

Call Now Button